Content marketing- mer än bara innehåll

Content marketing är sociala medier världens älskling. Uttrycket betyder att man marknadsför med innehåll vilket är kärnan i sociala medier marknadsföring. Man utgår från kunden/publiken i fråga om vinklingen; Kommer mina kunder att vilja läsa detta? Snarare än den mer traditionella pitchen; Det här vill jag att mina kunder ska läsa. En mer ödmjuk approach till marknadsföring och föredömlig på alla sätt och vis, men! Det är riktigt svårt att få till det och få de resultat man vill ha.

Utgå från kundens behov inte ditt företags behov

Traditionellt ska marknadsföring leda till följande:

1. Ökad uppmärksamhet
2. Förbättrade säljresultat

Content marketing leder till:

1. Ökat förtroende
2. Ökad uppmärksamhet
2. Förbättrade säljresultat

Att skapa ett förtroende tar givetvis tid och att hitta rätt ton för den publik man vill nå ut till tar också tid. Därför har många företag gett upp idén om att bli Thought Leaders genom att blogga och istället “pitcha säljkampanjer” på Facebook och Youtube.

Ökad uppmärksamhet är inte alltid av godo

Med ökad exponering på webben händer ofta det som är alla marknadsförares mardröm, dåliga omdömen. Kampanjer kapas och drivs med, hatinlägg från följare och allmän sarkasm i bloggosfären.

Varför det kan bli s här är av den enkla anledningen att ingenting försvinner på nätet och allting kan delas och återses med mycket enkla medel. Den töntiga reklamaffischen kan glömmas bort och TV-reklamen likaså men finns de digitalt är de kvar för alltid.

Satsa på kvalitet, ödmjukhet och dina kunders önskemål

Om tio personer älskar dina produkter är dessa mer värda än de 1000 personer som ignorerar dig. Ett bra råd är att göra en ordentligt analys om vad dina kunder vill läsa och veta. Det gör du enklast genom att fråga dem. För att lyckas med content marketing krävs det en välplanerad strategi och ett ordentligt kundunderlag sen är det bara att börja skriva. Utvecklingen sker under tid och ingen är perfekt i början. Snarare är det så att man kan tjäna mer goodwill på att vara ödmjuk inför sin publik utan att tappa förtroende för sin kompetens, för den finns.

Människor väljer att läsa om sådant som intresserar dem, lär dem något och roar dem, håll det i minnet när du kastar dig ut i cyber space.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *