Fem fällor i sociala medier- Hur du tar dig ur dem

Sociala medier kan göra underverk för ditt varumärke, men givetvis kan det uppstå problem på vägen.

Här listar vi fem stycken vanliga “fällor” man kan hamna i i sin sociala medier satsning samt det viktigaste av allt, hur du tar dig ur dem.

1. Man pratar inte om något annat än sitt eget varumärke/produkt. Givetvis ska man lyfta sina produkter men inte hela tiden. Ett företag som säljer hälsovårdsprodukter bör med fördel engagera sig i hälsovårdsdebatten för att visa att man är engagerad och bryr sig om frågan, inte bara av att kränga sina produkter.

2. Man lyssnar men gör inget åt saken. Om företag tillåter feed-back förväntar sig omvärlden att man skall använda feed-backen till något. Det värsta som finns är att bli hörd men ignorerad. Ta därför alltid tid till att besvara.

3. Man använder inte rätt teknik internt. Succé i sociala medier handlar om att hela tiden lyckas skapa kreativt innehåll. Om företaget däremot är uppdelat med de som har tillåtelse att använda sociala medier och de som står utanför. Alla anställda är ambassadörer för företaget oavsett område om företaget arbetar fram en strategiplan och tillåter anställda att engagera sig inom respektive expertisområde används sociala medier på rätt sätt. Man delar med sig av den information man känner till.

4. Man har inte utmätt risken ordentligt. När ett företag skall “göra debut” i sociala medier kan det ibland se ut enligt följande scenario: A company’s entry into social media is a clumsy, shotgun blast and that there’s an equal chance of looking foolish by having a ham-fisted marketing department launch a social media presence as there is if a rogue employee “goes off” on Twitter. Risken i sociala medier avtar inte även fast man inte deltar.

5. Den interna kulturen är inte gjord för sociala medier. Om ett företag har anställda vars första och största mål är att kränga produkter och inte kundservice, då är chansen liten att man hittar rätt ton i sociala medier. Eftersom det hela handlar om vilja att konversera med målgruppen och knyta band, för att sedan sälja produkter till lojala konsumenter. Inte tvärtom.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *